Centro Avantier – przyszłość motoryzacji?

Centro Avantier – przyszłość motoryzacji?

18 marca, 2024 Wyłączono przez Michał Krupa

Zmiany klimatu, problemy z zanieczyszczeniem powietrza w miastach oraz potrzeba uniezależnienia europejskiego transportu od dostaw ropy naftowej wymagają od nas zmian w sposobie poruszania się.

Wizja zrównoważonych miast (w których transport jest jak najmniej szkodliwy dla klimatu), staje się coraz bardziej aktualna i istotna. Pojawienie się na rynku niewielkiego, lekkiego dostępnego dla szerokiej grupy nabywców pojazdu elektrycznego z pewnością stanowi ważny krok w dążeniu do zelektryfikowania transportu.

Centro Avantier – wizja bardziej przyjaznej motoryzacji

Centro Avantier to kompaktowy, dwuosobowy pojazd elektryczny produkowany przez koncern Chery (znany na rynku Chińskim jako Chery QQ ice-cream). Pojazd ten został wyprodukowany w ponad 300 tysiącach egzemplarzy (ciesząc się bardzo dużą popularnością głównie wśród młodych nabywców). Jest on bezpośrednią odpowiedzią na jeden z najlepiej sprzedających się w Chinach samochód elektryczny (Wuling Mini EV).

Avantier z zewnątrz

Pudełkowaty kształt wzbudza wśród osób postronnych dużą ciekawość. Wynika to z nietypowych proporcji oraz pastelowej kolorystyki samochodu. Żółte akcenty komponujące się wnętrzem dodają mu charakteru. Nietypowy design nadwozia ma jeszcze jedną zaletę. Dzięki wysoko poprowadzonej linii dachu, projektantom udało się wygospodarować wystarczającą ilość miejsca dla kierowcy o wzroście powyżej 190 cm.

Wnętrze

Biorąc pod uwagę niewielkie wymiary Avantiera (2,89 m długości oraz 1,50 m szerokości), wnętrze sprawia wrażenie bardzo przestronnego. Pomimo braku możliwości regulacji wysokości fotela i kierownicy, nie miałem problemu ze znalezieniem wygodnej i bezpiecznej pozycji na fotelu kierowcy. Brak tunelu środkowego dodatkowo zwiększa wrażenie przestronności wnętrza.

Deska rozdzielcza wykonana zaprojektowana została z myślą o możliwości zamocowania na jej szczycie telefonu z nawigacją. Rozwiązanie to pozwala na bezpieczne korzystanie z nawigacji zainstalowanej na urządzeniu mobilnym. Samochód wyposażony jest również w elektrycznie sterowane szyby, zestaw głośnomówiący, klimatyzację sterowaną ręcznie oraz cyfrowe zegary (na których można wyświetlać informacje dotyczące parametrów jazdy.

Bardzo pozytywnym aspektem wnętrza Avantiera to wysoka jakość wykonania. Podczas testu nie natknąłem się na jakikolwiek element, który wydawałby niepokojące dźwięki podczas jazdy (co w przypadku pojazdów o napędzie elektrycznym odgrywa bardzo ważną rolę).

Zasięg

Podczas testu (przy temperaturze zewnętrznej 10 ℃) Avantierem udało mi się pokonać 170 km w mieście. Przy baterii LFP o pojemności 13,9 kWh oznacza to bardzo niskie zużycie energii (wynoszące 8 kWh/100 km). Przy prędkości 90 km/h, zużycie wzrosło do 10 kWh/100 km (co w dalszym ciągu zapewnia zasięg powyżej 120 km). Baterie LFP cechują się również wyższą żywotnością oraz poziomem bezpieczeństwa termicznego (w porównaniu do stosowanych w większości pojazdów elektrycznych baterii NCM).

Wrażenia z jazdy

Centro Avantier dysponuje silnikiem elektrycznym o mocy 20 kW i momencie obrotowym na poziomie 85 Nm. Biorąc pod uwagę niewielką masę własną Avantiera, jego osiągi pozwalają na komfortowe poruszanie się w ruchu miejskim. Przy prędkościach do 65 km/h, we wnętrzu panuje przyjemna cisza. Podczas odzyskiwania energii słyszalny jest jedynie lekki szum inwertera. Niski środek ciężkości powoduje, iż samochód zachowuje się w sposób stabilny i przewidywalny podczas pokonywania zakrętów. Dużą zaletą układu kierowniczego jest również mocne wspomaganie elektryczne, które ułatwia manewrowanie na parkingu.

Za każdym razem gdy wsiadałem do Avantiera, sprawiał mi on bardzo dużą radość z jazdy. Podczas dwudniowego testu przejechałem nim aż 390 km (ładując baterię w domu oraz na stacjach publicznych). Ładowanie całkowicie rozładowanej baterii trwa 8 godzin (i jest realizowane za pomocą ładowarki pokładowej o mocy 2 kW). Biorąc pod uwagę niewielkie zużycie energii, pozwala to na doładowanie pojazdu w ciągu nocy przy pomocy standardowego gniazdka 230V. Niewątpliwą zaletą Avantiera w ruchu miejskim jest również możliwość poruszania się po bus-pasach oraz darmowego parkowania w strefie płatnego parkowania.

Podsumowanie

Avantier to jest pojazd przyszłości. Jego niskie wymagania energetyczne, cena (która sprawia iż jest on dostępny dla szerokiej grupy klientów) oraz walory użytkowe (duża przestrzeń ładunkowa, stosunkowo wysoki zasięg) powodują iż jest to bardzo kusząca alternatywa dla osób poruszających się samochodem głównie po mieście.